US Army otrzymała dotąd 38 mld USD na naprawę i wymianę 300 tysięcy egzemplarzy wyposażenia (w tym śmigłowców, pojazdów opancerzonych, czy ciężarówek) utraconego lub uszkodzonego w czasie wojen w Iraku i Afganistanie. Według Pentagonu jest to minimalna kwota niezbędna do przywrócenia gotowości bojowej jednostek uczestniczących w bieżących operacjach wojskowych. Podobne kwoty będą potrzebne w przyszłości.
Administracja G.W. Busha domaga się z roku na rok coraz większych środków na naprawianie skutków zniszczeń sprzętu US Army w wyniku prowadzonych wojen. W 2005 Biały Dom zażądał 6,6 mld USD, a w 2006 o 2 mld USD więcej. Dowództwo US Army oceniało wówczas potrzeby jeszcze wyżej, odpowiednio o 2,5 oraz 5 mld USD. W 2007 sytuacja jest odwrotna. Pentagon rezerwował 17,1 mld USD, o 5 mld USD więcej niż chciała armia. Sprzęt US Army to ok. 85% całego używanego wyposażenia, reszta należy do Marine Corps. Ponieważ Marines żądają na usprawnienia jedynie 1 mld rocznie, czyli w proporcji do ilości sprzętu ok. 2-krotnie mniej niż armia, wydatki US Army na te cele bada obecnie Biuro Budżetowe Kongresu (Congressional Budget Office).
Amerykańscy żołnierze przybywają w rejon działań bojowych z własnym sprzętem i z większością tego sprzętu wracają na miejsce stałego bazowania. Tylko 1/3 używanego sprzętu, głównie różnej wielkości pojazdy transportowe (75% ciężarówek), pozostaje na stałe w rejonie prowadzenia operacji. CBO , że całkowita wartość sprzętu używanego przez jednostki US Army w Iraku i Afganistanie wynosi 28,2 mld USD (to ok. 20% całego sprzętu posiadanego przez armię), z czego sprzęt pozostający na miejscu jest wart ponad 8 mld USD. Według CBO, sprzęt lotniczy US Army na teatrach działań jest wart 10 mld USD, pojazdy bojowe i ich uzbrojenie – blisko 8 mld USD, pojazdy transportowe – blisko 7 mld USD, a systemy elektroniczne – 2,5 mld USD.
W czasie działań bojowych wyposażenie jest znacznie bardziej intensywnie eksploatowane niż w czasie pokoju. Średnio 5-6 razy. Na przykład śmigłowce latają 2-3 razy więcej, a pojazdy bojowe (czołgi, bwp Bradley, transportery Stryker) jeżdżą 4-6 razy więcej. W czasie pokoju czołgi jeżdżą średnio zaledwie po 1300 km rocznie, czyli ponad 25 tysięcy kilometrów w czasie 20-letniej służby. Podczas działań bojowych przejeżdżają taką odległość w ciągu kilku lat. To oczywiście powoduje znacznie szybsze zużycie sprzętu.
Tymczasem doprowadzenie do stanu wyjściowego nieuszkodzonego, ale intensywnie używanego czołgu kosztuje w warsztatach armijnych 800 tys. USD, a bwp Bradley 500 tys. USD (dodatkowe naprawy mogą kosztować 300-400 tys. USD więcej). Dowództwo US Army pierwotnie planowało, że takiej renowacji będzie poddawane 15% powracających pojazdów tych typów. W rzeczywistości remontów generalnych wymaga blisko dwukrotnie więcej Abramsów i Bradleyów. Razem z bezpowrotnie utraconymi daje 30% używanych w działaniach bojowych czołgów i bwp rocznie (według różnych źródeł, armia amerykańska utraciła 20 czołgów, 50-75 Bradleyów, 20 M113, 20-40 Strykerów).
Jeszcze droższy jest remont śmigłowca Apache – kosztuje milion dolarów wobec 270 tys. na standardowe, pokojowe procedury. Warto dodać, że od września 2003 do września 2006 US Army utraciła 73 śmigłowce. Każdy z nich kosztował średnio 10 mln USD. W niektórych przypadkach rotacja sprzętu i intensywność jego użycia powodują, że został on już praktycznie w całości wymieniony na nowy. Dotyczy to przede wszystkim dopancerzonych HMMWV – prawie wszystkie z posiadanych przez US Army używane są w Iraku i Afganistanie, a właściwie specjalnie wyprodukowane w ciągu ostatnich 4 lat na potrzeby tych operacji. Przejechały one łącznie już ponad 1,5 mld km.
US Army ocenia, że na remonty generalne sprzętu (w tym zakupy części zamiennych) powracającego z rejonów działań wojennych we własnych warsztatach potrzeba rocznie 3-5,2 mld USD. Na naprawę i zakupy (w miejsce utraconych) śmigłowców, pojazdów bojowych i ciężarówek armia domaga się 5 mld USD rocznie (w 2005 było to 2,6 mld USD). Na zakupy innego utraconego wyposażenia należy zdaniem jej dowództwa wydawać 1,2-1,8 mld USD. CBO ocenia te kwoty za zawyżone o ok. 20% (z wyjątkiem wydatków na podstawową obsługę w wariatach armii, które szacuje na podobnym poziomie).
Wybrane rodzaje sprzętu US Army wykorzystywane w operacjach bojowych w 2006
| ogółem US Army | w Iraku i Afganistanie |
Śmigłowce | 3 150 | 530 |
w tym | | |
Apache | 690 | 120 |
Black Hawk | 1 660 | 270 |
Chinook | 450 | 70 |
Pojazdy bojowe | 30 100 | 2 890 |
w tym | | |
czołgi Abrams | 5 900 | 550 |
bwp Bradley | 6 700 | 640 |
kto Stryker | 1 400 | 300 |
Pojazdy transportowe | 234 400 | 38 440 |
w tym | | |
dopanc. HMMWV | 18 200 | 18 000 |
inne HMMWV | 107 700 | 5 800 |
Intensywność eksploatacji w czasie działań bojowych i w czasie pokoju
| Operacje | Szkolenie |
Śmigłowce, godz./miesiąc | | |
Apache | 38 | 15 |
Black Hawk | 40 | 17 |
Chinook | 40 | 14 |
Pojazdy bojowe, km/miesiąc | | |
Abrams | 330 | 75 |
Bradley | 460 | 80 |
Stryker | 1900 | 350 |
Pojazdy transportowe, km/miesiąc | | |
dopancerzone HMMWV | 1000 | 850 |
inne HMMWV | 500 | 400 |
Źródło: Altair
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz